Loisto Terveys

Kipumyytti #5: En voi vaikuttaa kipuni voimakkuuteen

Pitkäaikaisen kivun tutkimuksissa on todettu, että kivun pelko saattaa olla haitallisempaa kuin itse kipu. Pelko-välttämis -uskomukset ovat yleisiä ihmisillä, jotka kärsivät pidempiaikaisesta kivusta. Tällöin henkilö voi pelätä kivun pahenemista, uudelleen vammautumista tai liikkumisen tuomia haittavaikutuksia. Tämä johtaa usein liikkumisen välttelyyn tai/ja ylivalppautteen. Tästä muodostuu negatiivinen kierre, jossa tuloksena voi olla passivoitumista ja toimintakyvyn heikkenemistä.

Pelkoon liittyvät uskomukset ja asenteet voivat siis aiheuttaa turhaa kärsimystä ja lisätä kipua. Siksi asenteiden ja uskomusten työstäminen on tärkeää: ajatusten suuntaaminen pois kivusta, mielekkäiden asioiden tekeminen ja itseensä luottaminen ovat hyviä keinoja. Fysioterapeutti ja fysiatrian erikoislääkäri kartoittavat vastaanotollaan asiakkaan uskomuksia sekä tapoja liikkua ja antavat tarvittavaa ohjeistusta.

Tilaa uutiskirje

Jätä sähköpostisi alle ja liity postilistallemme.