Loisto Terveys

Mikä on harjoittelun merkitys kuntoutuksessa?

Ihminen on tehty liikkumaan. Lähes jokainen meistä tietää tietää sanonnan: "Liike on lääkettä". Aktiivisuuden, liikkumisen ja harjoittelun hyödyt ihmisen terveydelle ja suorituskyvylle ovat hyvin monimuotoiset, ja lähes aina positiiviset. Liikunnan ja harrastamisen avulla ehkäisemme mm. sydän-, verenkierto ja hengityselinsairauksia, tuki- ja liikuntaelinvaivoja, diabetestä, lihavuutta ja mielenterveysongelmia.

Lähes kaikissa tuki- ja liikuntaelinvaivoissa harjoittelu on tehokas hoitomuoto lieventämään kipua, parantamaan työ- ja toimintakykyä ja elämänlaatua. Mitä tämä siis tarkoittaa? Mitä, miten ja miksi pitäisi harjoitella?

Fysioterapiassa sopivien harjoitteiden avulla tuki- ja liikuntaelin vaivat, jotka aiheuttavat haasteita tavalliseen arkeen, lievittyvät. Harjoittelun ja liikunnan tarkoitus onkin lisätä ja parantaa ihmisen kykyä selviytyä niistä yksittäisistä arjen haasteista tai ongelmista, joita vaiva aiheuttaa. Yksi tärkeimmistä asioista onkin huomata, että ihminen itse pystyy harjoittelun avulla vaikuttamaan kipuunsa, vaivaansa ja haasteisiinsa.

On hyvä muistaa, että harjoittelun täytyy olla säännöllistä, pitkäjänteista ja tarpeeksi kuormittavaa, jotta harjoitettava ominaisuus kehittyy.  Näin kehon "kapasiteetti" ja toimintakyky parantuu. Oikotietä onneen ei siis ole, lyhyessä ajassa ei voi saavuttaa pitempiaikaista harjoitusvaikuttavuutta. Vaikka harjoittelu on säännöllistä ja pitkäjänteistä, ei sen tarvitse olla tylsää! Kun harjoittelu on mielekästä ja kivaa, niin siihen motivoituu.

Miksi hyödyt fysioterapeutin tekemästä harjoitteluohjelmasta?

Valitsenko kuntovalmentajan/ohjaajan, personal trainerin, elämäntapaohjaajan vai fysioterapeutin itselle asiantuntijaksi, kun tarvitsen apua liikkumisen tai harjoittelun suhteen? Etenkin, jos sinulla on kipuja tai muuta haasteita liikkumisen tai harjoittelun suhteen, valitse fysioterapeutti! Fysioterapeutti on terveydenhuollon ammattihenkilö sekä ihmisen kehon, liikkumisen ja liikkeen asiantuntija. Fysioterapeutin osaamiseen kuuluu myös kipukokonaisuuden ymmärtäminen ja sen hoitaminen. Tämä on edellytys onnistuneella asiakassuhteelle, kuntoutukselle ja myös harjoitusohjelman laatimiselle. Jokainen ihminen on yksilö, joten myös harjoitteleminen/treenaaminenkin suositellaan suunniteltavaksi yksilöllisesti. Lähtötasoisamme on eroa, joten se on hyvä huomioida.

Harjoitteluohjelmaa suunnitellessa, olennaista onkin, mitkä ovat sinun tavoitteet? Mistä sinä pidät? Mitä sinä haluat tehdä? Ehditkö treenata? Mikä sinun elämäntilanteesi on? Nukutko ja syötkö tarpeeksi, että voit palautua? Harjoittelu voi olla voima-, taito-, liikehallinta-, liikkuvuus-, kestävyys- ja/tai rentousharjoittelua. Osalle sopivin vaihtoehto voi olla voimaharjoittelu, osalle taas liikehallintaharjoittelu eli yksilön tarpeet täytyy aina olla tärkein prioriteetti, kun harjoitusohjelmaa laaditaan. Jos kyseessä on voimakapasiteetin tarve pohjelihakselle, harjoittelu kohdistuu siihen ominaisuuteen ja tarvittavaan tehtävään, missä pohjelihaksen voimaa tarvitaan sekä harjoittelun täytyy olla kuormittavaa ja tarpeeksi pitkäjänteistä, jotta pysyvää kehitystä voi tapahtua. Harjoittelun voi toteuttaa siellä, missä se on sinulle mukavinta ja helpointa: kotona, töissä, ulkona tai kuntosalilla.

Saanko liikkua tai harjoitella, vaikka käy kipeää?

Mitä ajattelet, kun harrastat liikuntaa, kävelet tai teet lumitöitä ja samalla sinulla onkin kipua? Yleensä ensimmäinen ajatus on, että menikö jotain rikki, loukkasinko selkäni tehdessä lumitöitä? Ehkä en voikaan luoda lunta, koska selkäkipu alkoi siitä? Onko siis liikunta ja harrastaminen minulle pahasta? Ovatko nämä tuttuja ajatuksia ja tunteita, kun kipu yllättää?

Aluksi on normaalia vältellä tai jättää tekemättä sellaisia asioita, jotka lisäävät kipua. Se onkin kehon tapa parantaa itseä, ja suurin osa tuki- ja liikuntaelinvaivoista pareneekin itsestään. Harvoin keho rikkoutuu pysyvästi tekemällä tai harrastamalla jotain, tapaturmia lukuunottamatta. Harrastuksen, kävelyn tai sitten hyötyliikunnan jatkaminen on sallittua kivusta huolimatta. Konkreettinen tapa sen toteuttamiseen on kokeilu ja sen perusteella arvioida, oliko kuormittaminen/harrastaminen sopivaa. 

Joskus kuitenkin kipu saattaa pitkittyä ja haitata elämää, työtä ja vapaa-aikaa. Pitemmällä aikavälillä liikkumattomuus tai pelko liikkua ovat keholle ja mielelle haitallista.  Aina kipua ei täysin saada helpotettua pois. Kivusta huolimatta, fysioterapiassa harjoittelun tavoitteena on parantaa asiakkaan toimintakykyä. Haluatko tavoitella pääsemistä takaisin kävelylenkille vai lähteä ensi kesänä valloittamaan Lapin tuntureita? Se voi vaatia erilaisia lihasvoimaharjoitteita ja tasapaino/liikehallintaharjoitteita. Näitäkin yksittäisiä ominaisuuksia tärkeämpää on, että harjoittelun avulla saat uskoa itseesi, että pystyt tekemään haluamiasi asioita kivusta huolimatta.  Harjoittelun tiedetään vähentävän kipua ja parantavan toimintakykyä. Tämän vuoksi harjoittelu on tärkeässä roolissa pitkittyneen vaivan parantumisessa.

Älä jää vaivasi kanssa yksin, vaan ota rohkeasti yhteyttä Loisto Terveyden asiantuntijoihin. Saat varmasti tukea, neuvoa ja ohjausta siihen, mitä juuri sinulla  kannattaisi tehdä!

Ydinasioita:

-         Liikunnan ja harrastamisen avulla ehkäisemme mm. sydän-, verenkierto ja hengityselinsairauksia, tuki- ja liikuntaelinvaivoja, diabetestä, lihavuutta ja mielenterveysongelmia.

-         Tuki- ja liikunelinvaivojen kuntoutuksessa harjoittelun tavoitteena on lievittää ongelmia ja vaivoja, jotka voivat aiheuttaa haasteita toimintakykyyn ja heikentää elämänlaatua.

-         Harjoittelun täytyy olla säännöllistä ja pitkäjänteista sekä tarpeeksi kuormittavaa, jotta harjoitettavaan ominasuuteen voi tapahtua muutos.

-         Harjoittelu voi olla voima-, taito-, liikehallinta-, liikkuvuus-, kestävyys- ja/tai rentousharjoittelua.

-         Harjoittelun myötä luotat kehoosi enemmän

-         Fysioterapeutti osaa erityisesti huomioida tuki- ja liikuntaelinvaivat harjoitusohjelmaa laadittaessa.

 

Kirjoittaja

Sakari Maikku

OMT fysioterapeutti

 

Lähteet:

Aikuisten liikuntasuositus. UKK-instituutti (viitattu 25.2.2021).  Saatavilla internetissä: https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/aikuisten-liikkumisen-suositus/

Jan Sundell. Voimaharjoittelu – ohje keski-ikäisille ja sitä vanhemmille. Lääkäri kirja Duodecim. 25.4.2018

Liikunta. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Käypä hoito -johtoryhmän asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2016 (viitattu 02.02.2021). Saatavilla internetissä: www.kaypahoito.fi

Luomajoki H ym. 2020. Ammattilaisen kipukirja. VK-kustannus Oy. Lahti

Smith BE, Hendrick P, Smith TO, et al. Should exercises be painful in the management of chronic musculoskeletal pain? A systematic review and meta-analysis. Bj J Sports Med 2017;51:1679–1687.

 

Tilaa uutiskirje

Jätä sähköpostisi alle ja liity ammattilaisten postilistallemme. Saat ajankohtaista tietoa tuki- ja liikuntaelinvaivojen tutkimisesta ja hoidosta.